Wat is een social media strategie?

“Maar Koos, dat is toch veel te zwaar, een social media strategie?” Je zou het kunnen denken omdat een social media strategie deel uitmaakt van je totale marketing- en communicatieplan. En omdat het ‘maar’ een onderdeel daarvan is, is het vaak onderbelicht. Alles aan de kant en alleen social media inzetten is niet goed, onderwaarderen ook niet. Hoe vindt je de gezonde balans?

Wat is een social media strategie?

Het is een goed doordacht plan waarmee je aan de slag kunt om social media als communicatiemiddel in te zetten voor jouw organisatie. De verschillende doelen die je daarmee kunt hebben beschrijf ik verderop in dit stuk onder ‘doelstellingen’. Er is altijd een plan. In je hoofd en/of op papier. Directie voeren bestaat uit niets anders dan plannen maken en deze realiseren in de praktijk. Een social media strategie omschrijft welke rol social media spelen in de realisatie van de doelstellingen van de organisatie. Kun je deze vraag beantwoorden in jouw specifieke situatie? Hoe groot is de rol van social media? En waarop baseer je dat? Het mooie is dat je juist op dit punt moet doorvragen. Onderzoek jezelf kritisch, wees eerlijk en leg je gedrag met betrekking tot social media naast je doelstellingen. Zonder jezelf iets op te leggen of jezelf tekort te doen: er is altijd iets te winnen.

Waarom is een social media strategie belangrijk?

Een social media strategie is belangrijk om jezelf te herinneren aan je doelstellingen. Deze media zitten dusdanig in elkaar dat ze erop gericht zijn om jouw aandacht te vangen, jouw tijd op te eisen en je te vermaken of te vermoeien. Door je eigen strategie vast te leggen kun je de focus houden op je werk en makkelijker besluiten wat je wel en niet doet. Een onderdeel daarvan kan zijn: wanneer gebruik ik social media en waarvoor. Aan welke kant sta ik op dat moment: bepaal ik mede de inhoud van de social media of ben ik er aanwezig als gebruiker?

Waaruit bestaat een social media strategie?

Na vele strategiesessies en ervaringen met ondernemers en organisaties kom ik tot de conclusie dat een goede social media strategie bestaat uit de volgende 9 stappen:

1. Schets van de huidige situatie

Door de huidige situatie te nemen als uitgangspunt heb je een 0-punt om mee te beginnen. Heb je nu geen Instagramaccount voor je bedrijf en blijkt het een slimme zet te zijn om die te gaan gebruiken, dan is het vrij eenvoudig. Je start met een nieuw account met 0 resultaat. Wanneer je een bestaande Facebookpagina hebt met 85 likes op de pagina kun je je daarbij een aantal zaken voorstellen: wie zijn het die mijn pagina leuk vinden en waarschijnlijk ook mijn berichten zien. Voor wie schrijf ik de berichten of maak ik video’s? Wat is daarvan het resultaat? Heb je wel eens geadverteerd en wat leverde dat op? Waarin ben je teleurgesteld? Waar wil je mee stoppen? Wat wil je heel graag of werk voor jouw organisatie heel goed?
Wanneer de afdeling verkoop vaker LinkedIn zou moeten gebruiken als onderdeel van het salesproces, welke voorbeeld geeft de directie of leidinggevende?
Juist door aan het begin veel vragen te stellen kom je erachter waar het jeukt, schuurt of waar je enthousiast van wordt. En het belangrijkst: waar jouw doelgroep op zit te wachten.

2. De grootste uitdaging m.b.t. social media

Door de grootste uitdaging te omschrijven ben je je ervan bewust hier alert op te zijn. Stel dat de organisatie video wil gaan inzetten om reviews van klanten op te nemen en te verspreiden via YouTube, website en LinkedIn. Dan kan de grootste uitdaging zijn: wie gaat er voor de camera, wie is het gezicht van het bedrijf. De grootste uitdaging kan ook zijn: Hoe vergroot ik simpelweg mijn bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid. Of hoe zet ik mijn klanten in als ambassadeur voor mijn merk. Hoe krijg ik meer mensen in mijn showroom of hoe werf ik nieuwe klanten?

3. Formuleren van de doelstellingen

“Ik wil gewoon elke week 2 nieuwe klanten!” Regelmatig krijg ik deze wens voorgelegd. Dat kan ik goed begrijpen. Je wilt niets liever dan continuïteit in je organisatie wanneer het gaat om het voortbestaan. Wat zijn de verschillende doelstellingen die wij verwerken in de social media strategie? Te beginnen aan het eind van de rit. Stel, je bent een jaar verder en je hebt tijd en energie gestoken in een social media strategie. Wat wil je dan hebben bereikt. Verder kun je natuurlijk gaan rekenen in omzet, offertes, aanvragen, bereik, likes, advertenties. Hoeveel mensen moet je bereiken voor het ontvangen van een offerte-aanvraag? Hoeveel offertes heb je nodig voor een opdracht en hoeveel opdrachten of producten wil je verkopen. Wanneer je niet denkt vanuit ‘sales’ maar vanuit ‘imago’ en ‘zichtbaarheid’ kun je bereik als uitgangspunt nemen. Wanneer je een vergelijking maakt met andere bedrijven in je branche en je legt daar het imago van jouw organisatie naast kun je een doelstelling formuleren die gaat over marktaandeel.

4. Bepalen van de doelgroepen

Wil je jongeren onder de 20 bereiken, dan zou ik Facebook maar links laten liggen. Soms is het heel eenvoudig maar dat geldt niet voor iedere boodschap. Je kunt het gevoel hebben dat je maar beter overal aanwezig kunt zijn om ‘niets te missen’. Vergelijk het met adverteren in de krant, op TV en op internet. Wil je dat allemaal, heb je ook veel tijd, veel geld en veel content nodig die moet worden geproduceert. Je kunt ervoor kiezen om 1 bericht te maken en dat op alle kanalen te posten maar dat raden we niet aan. Er is altijd een deel van je volgers die je op alle kanalen volgt en dus dubbele content tegenkomt. Jouw bericht op LinkedIn  en op Facebook en nog een keer op Instagram en in je Instagram verhaal…
Om je doelgroepen te bepalen en te weten tegen wie je ‘praat’ is het belangrijk om te weten wie je favoriete klant is. Wanneer je die in personages kunt omschrijven kun je gaan onderzoeken welke social media het meest gebruikt is. Als je snel wil groeien is het aan te bevelen om 1 platform te gebruiken en daar als je tijd en geld op in te zetten. Wanneer je verschillende personages wil bereiken en zij zich op verschillende platformen begeven, is het aan te raden gerichte content te maken in de vorm van tekst, foto en video.

5. Welke social media gaan we gebruiken?

Allemaal! Als je bang bent om iets te missen. Daar ligt de verleiding op de loer. Gaan we alles een beetje regelen of gaan we voor een aanpak die echt iets oplevert? Om je een idee te geven welke social media platformen er zijn heb ik ze even op een rijtje gezet. Dit zijn de meest gebruikte platformen voor organisatie en ondernemingen, groot en klein.

  • Instagram
  • Facebook
  • Linkedin
  • Google Mijn Bedrijf
  • YouTube
  • Snapchat
  • TikTok

Een account bij Google Mijn Bedrijf heb je in elk geval nodig als je wil dat je via Google in elk geval op je naam wordt gevonden. Het zoekresultaat bevat heel kernachtig openingstijden, telefoonnummer, website en route. In Google Mijn Bedrijf kun je ook foto’s, video’s en een regelmatige update kwijt.

6. Welke middelen gaan we inzetten

Hoeveel tijd, geld en middelen wil je inzetten voor het maken van content. Content bestaat uit tekst, foto, video, een interview of creatieve grafische uitingen. Je kunt een strategie maken waarin de focus ligt op het maken van ‘live’ social media video. In dat geval zorg je voor een camera of smartphone, een goede microfoon, een ruimte waar je kunt uitzenden, een onderwerp voor je (serie) uitzendingen, gasten om te interviewen of onderwerpen waarover je jouw doelgroep wilt informeren. Vervolgens kun je starten. Als je het zo leest is het vrij eenvoudig. Maar een keuze maken voor een bepaalde strategie zonder exact te weten wat die je gaat brengen? Dat vraagt om ondernemerschap, moed, energie, doorzettingsvermogen en geduld. Volgens mij is dat dagelijkse kost voor elke organisatie. Als je kunt voorspellen wat het eindresultaat is van voor 2020, is de spanning eraf.
De keuze voor het middel wat je wil inzetten bepaald welke professional je nodig hebt, of welke acties je zelf gaat uitvoeren. De afweging is altijd een balans in de investering van tijd en geld. Een aantal middelen de je kunt gebruiken om je social media strategie uit te voeren heb ik hieronder opgesomd:

  • vlog (camera, cameraploeg of medewerker met video-skills)
  • blog (tekstschrijver of creatieve collega met een vlotte pen)
  • interview
  • live uitzending
  • smartphone
  • microfoon
  • statief
  • verlichting
  • videobewerkingssoftware (voor editing in huisstijl en ondertiteling)
  • fotografie van mensen, producten, acties, etc. (fotograaf of collega met fotografieskills)
  • animatie (uitlegvideo’s voor diensten, procedures of producten)

7. Welke mensen horen daarbij?

Er zijn verschillende manieren om de social media strategie tot uitvoer te brengen. Koos is van mening dat je in principe alles zelf kunt doen, als je dat wil. In dat geval gaan we samen bepalen welke kennis er nodig is om tot het gewenste niveau te komen om de plannen succesvol uit te voeren. Compleet daar tegenover staat de vorm van uitbesteden waarbij je zelf zo min mogelijk hoeft te doen. Wanneer de strategie staat, kun je 95% van de uitvoering uitbesteden, wanneer je daarbij de volgende punten in acht neemt:

  • Vooraf bepalen wat wel en niet mag
  • Vaststellen welke cijfers je wil zien (statistieken)
  • Loslaten, vertrouwen en bijsturen waar nodig
  • Maximaal meewerken aan het maken van content op cruciale momenten
  • 3-maandelijks evalueren

Het kan zijn dat je een marketingafdeling hebt of een VA / PA die de social media in beheer heeft. We kunnen samen bepalen wie welke rol krijgt. Het is goed mogelijk dat je zelf je LinkedIn profiel wil beheren maar niets hebt met Instagram. Dat is een vorm van verdelen. De rol die je je bij ons kunt voorstellen, kun je vergelijken met: marketingmanager, communicatie-adviseur, PR medewerker. Zeker wanneer je niet voldoende uren vol kunt maken en niet iemand voor deze rol in dienst wil nemen is uitbesteden een prima optie. We werken op afstand en op locatie, afhankelijk van de afspraken kunnen we maandelijks, 2-wekelijks of met een andere frequentie in het bedrijf aanwezig zijn.

8. De social media planning

De social media planning is een product van de social media strategie. Voor de een werkt een strategie in hoofdlijnen en een planning op een bierviltje. De ander werkt liever aan de hand van een vaste structuur van een week, maand, kwartaal of jaar.  Een aantal vragen die je je als ondernemer of marketingmanager kunt stellen bij het maken en invullen van de planning:

  • wie gaat er over de inhoud
  • hoe vaak gaan we posten
  • wat is een aanleiding om te posten
  • welke content gaat wanneer naar welk platform (nee, niet 1 bericht ineens op 3 platformen delen)
  • wie maakt welk bericht, video, foto, tekst, PDF

Je kunt al een planning maken door in een excel file te werken per week / platform / aantal berichten / onderwerp weer te geven en te registreren. Je kunt dan goed schuiven met de frequentie, belangrijke momenten in het jaar zoals beurzen, feestdagen of seizoenen. Andere vormen van planningen die je kunt gebruiken zijn: een groot vel aan de muur of een whiteboard (prettig als je in een team werkt) of een aparte social media agenda.

9. Meten en evalueren

De laatste categorie die niet heel veel aandacht krijgt maar niet onbelangrijk is. Als je wil dat jouw strategie succesvol is dan zijn er een paar zaken die ergens genoteerd moeten worden. Ten eerste de vraag die al een paar keer is teruggekomen: wanneer is jouw strategie succesvol? Vervolgens ga je berekenen welke omzet gerelateerd is aan je website / social media en/of andere marketingacties. Sommigen kunnen dit precies uitrekenen, anderen bij benadering maar ga niet te snel alleen op je gevoel af. Dan kun je snel een verkeerde beslissing nemen.

Een aantal getallen die belangrijk zijn om te meten:

  • met de huidige inspanningen, hoeveel omzet is gerelateerd aan je social media / marketing?
  • wanneer is de nieuwe strategie succesvol
  • hoeveel tijd kost het maken van content
  • even terugrekenen: opdrachten, offertes, aanvragen, bereik. Hoeveel heb je nodig en welk aandeel komt via social media?
  • je merkt het hé, als laatste noem ik pas aantallen likes, volgers, etcetera, staar je daar niet blind op. Iedere ondernemer begon met nul op de teller.

De tiende stap hanteer ik persoonlijk: geniet ook onderweg, niet alleen het eindpunt is een feestje waard. Bel mij op 06-21303178 voor een persoonlijk gesprek over jouw strategie.

Met welk social media advies kunnen we je helpen?

  • strategisch advies: welk platform zal ik gebruiken om mijn doelgroep te gebruiken
  • advies per platform: linkedin, instagram, facebook, google, youtube, etc.
  • advies qua type en soort training die je nodig hebt om je social media succesvol in te zetten
  • advies voor apparatuur en/of software die handig is om te gebruiken
  • advies over het maken van zakelijke video strategie en planning
  • advies over het maken en beheren van een contentplanning