Hoe maak je ambassadeurs van je medewerkers of klanten?

Het was ergens in 2019. Hans, directeur bij een grondverzetbedrijf, had mij uitgenodigd voor het jubileum van een van zijn medewerkers. Ik vond het al een hele eer en voelde mij als één van hen, zij spreken mij ook altijd aan bij mijn voornaam en laten merken dat zij mijn werk waarderen. Precies zoals Hans omgaat met zijn eigen mensen. “Dit is hoe goed werkgeverschap eruit ziet, zo wil ik het ook” dacht ik en genoot.

Op een gegeven moment kom ik Hans weer tegen tijdens een rondje door de zaal. Aan een statafel is hij druk in gesprek met een collega-ondernemer. Hij draait zich naar mij toe en roept mij erbij. “Heb je al kennisgemaakt met René? Die maakt er ook altijd maar een zootje van op zijn social media!” Met een grap en een grol was de toon voor het gesprek gezet. Er bleek wel degelijk een kern van waarheid in te zitten, maar we zijn nu een feestje aan het vieren en hoewel ik altijd blij wordt van het ontdekken van nieuwe zakelijke relaties wil ik hier niet gaan ‘verkopen’. Dat was ook niet nodig.

Hans legde René kort uit wat ik voor hem en zijn medewerkers betekende en verkocht mijn dienst voor mij. Ik voelde mij trots toen ik hoorde wat hij daarover zei. Door ons hoeft hij niet na te denken over zijn website en social media. Als dat nodig is trekken wij aan de bel en hoe minder dat gebeurd, hoe beter het is.

Lang verhaal kort, ik moest bij René maar eens op de koffie komen en het resulteerde in een een prettige samenwerking. Voor mij hét voorbeeld van een ambassadeur. Ik heb Hans daar hartelijk voor bedankt. Je kan aan hem merken dat het praten over onze toegevoegde waarde verder ging dan een zakelijke overeenkomst waarbij tijd en geld worden uitgewisseld.

personeel werven met social media

Wie zijn nu die ambassadeurs?

Dat kunnen zijn:

Familie
Vrienden
Kennissen
Klanten
Medewerkers
Leveranciers
Collega-ondernemers

Je kunt iedereen ‘opleiden’ tot ambassadeur. Voor dit artikel wil ik me graag beperken tot de medewerkers.

Hoe krijg je medewerkers zover dat ze als ambassadeur optreden voor jouw bedrijf?

Stel, er is een vacature in je zaak. Je hebt een nieuwe medewerker nodig en het eerste wat in je opkomt is het plaatsen van de vacature:

In een betaald promotie bericht
In de krant
Via een vacaturesite

Dit kan zorgen voor flinke kosten en teleurstelling wanneer je niet de juiste mensen krijgt die reageren. Probeer maar eens op te vallen tussen de honderden andere bedrijven en banen. Bij veel ondernemers loopt de frustratie op tijdens de zoektocht naar de juiste medewerker

Ook een goede manier om personeel te werven met social media

Maar het kan ook anders. De medewerker die jij zoekt heeft nu waarschijnlijk een baan en is niet actief op zoek naar wat anders. Maar.. als er een kans voorbij komt zal hij of zij wellicht geneigd zijn om over te stappen als de condities goed zijn.

Wil jij opvallen bij deze groep, dan moet je onderscheidend zijn. Dat kan door je te verdiepen in de nieuwe medewerker. Wat zorgt ervoor dat hij of zij graag bij jullie bedrijf komt werken? En hiervoor heb je je eigen medewerkers nodig.

personeel werven groen grond infra

Hoe krijg je je medewerkers zover?

Leg de uitdaging voor aan je medewerkers en vraag wie er zou willen meewerken aan de promotie van het bedrijf. Vraag desnoods mensen persoonlijk nog een keer. Wanneer een of twee medewerkers vervolgens in een interview kunnen aangeven wat hem of haar bindt aan de organisatie en wat er zo fijn /leuk is aan het bedrijf, dan worden dingen concreet. De sleutel tot succes van deze methode? Herhaling. Meer niet. Bereik wat je dan creëert, gaat niet meer weg.

Het draait om trots. Wanneer een medewerker trots is hoef je dat niet te vragen. Als jij ervoor zorgt dat ze trots zijn, doen wij de rest. Dat is geen poeha maar gepaste trots. Vaak hebben ondernemers last van valse bescheidenheid. Daarmee kom je niet verder. Het is zo mooi om te zien hoe ondernemers uit het ‘hoekje’ komen waarin zij zaten weggedoken en zichzelf en hun bedrijf nu met trots presenteren. Dan voel je, net als bij Hans, dat het écht is. Dat kun je niet nabootsen.

Bij zo’n bedrijf wil je werken.

Koos

Offline

Offline

01:36