Het klinkt zo makkelijk.
Laat een frisse wind waaien door je bedrijf. Maar soms ben je bezig met overleven. Ben je al je tijd kwijt aan hard werken voor je klanten. Allemaal logisch, toch?
Veel ondernemers die ik spreek herkennen dit wel. Moeite hebben om ’boven’ je bedrijf te hangen en er eens met andere ogen naar te kijken.
Dan kan het gebeuren dat je tot heel andere gedachten komt. Dat je de verandering gaat zien als een cadeau. Als je andere resultaten wilt, moet je die niet verwachten wanneer je op dezelfde manier blijft werken.
Dankzij social media kennen ze je al.
Wanneer je met die kennis naar je bedrijf kijkt en de richting oproept die je voor ogen had, durf je makkelijker keuzes te maken. Zo kun je ook eens met andere ogen kijken naar de manier waarop je je werk binnenkrijgt of nieuw personeel werft. Of werkt aan de bekendheid en het imago van jouw bedrijf.
Om in mijn vak te blijven: waarom gebruik je eigenlijk social media? Bij veel ondernemers krijg ik vrijwel direct een reactie in de trant van: “Ja maar dat doet toch iedere ondernemer, ik kan toch niet achterblijven?” Op zich iets voor te zeggen. Of toch niet?
Wanneer je namelijk social media gebruikt omdat iedereen dat doet, is de kans groot dat je ‘maar wat doet’ zonder er écht over na te denken. Wellicht is het voor jouw onderneming wel eens goed om door middel van video’s te laten zien hoe jullie te werk gaan. Het kan zo maar eens een opstapje zijn voor een potentiële opdrachtgever om toch eens contact op te nemen.
Een neus voor nieuwe klanten, projecten en medewerkers.
In de praktijk krijg ik dan ook regelmatig te horen: “Die klant zei dat hij mij al een aantal keren voorbij had zien komen en dacht: NU moet ik gaan bellen.” En zo geschiedde. Het betekent voor veel ondernemers een verschil in tijd en geld. Hoeveel tijd besteed je aan de acquisitie van nieuwe klanten of projecten?
Tijdens het schrijven van dit artikel ben ik ook een keer opnieuw begonnen en halverwege heb ik het eens weggelegd en er met een frisse blik naar gekeken. Wat wil ik hier eigenlijk mee zeggen? Voor wie schrijf ik dit artikel? Wie zit daar nu op te wachten? Voor wie is het waardevol? Je leest het goed, ik heb niet zoveel moeite om te bedenken waarom je iets vooral niet moet doen.
Wat wil ik zeggen over die frisse wind?
1. Geen invloed
De wind kun je niet sturen. Je hebt er geen invloed op. Ook niet op de kracht en de snelheid.
2. Wel invloed
In figuurlijke zin is het precies andersom. Je leest wel eens dat er een nieuwe directeur ergens aantreed waardoor er een frisse wind door een organisatie waait. Dat kan ook zonder de directeur te vervangen. Wanneer je de verandering omarmt en je onderneemt actie, kun je ook andere resultaten verwachten.
Als ik het toespits op het gebruik van social media voor jouw bedrijf:
Wanneer je besluit volgens een bepaalde strategie aan de slag te gaan, kun je concreter je inspanningen en resultaten meten. Dan weet je zeker waar je goed aan doet. Wanneer je graag profiteert van de effecten van social media maar je baalt ervan om telkens nieuwe berichten te moeten bedenken. Of je kunt niet schrijven. Laat een ander het voor je doen of neem een video op.
Excuses.
Mag ik een aantal excuses opsommen om niet met socialmedia aan de slag te gaan?
a) Het is niets voor mij, het werkt toch niet.
b) Ik ga niet het geheim van de smid op social media zetten.
c) Ja maar dat kan toch niet met de AVG privacywet.
d) Ik ga niet op de foto en zeker niet op de video. Dat durf ik echt niet!
e) Niemand zit op mijn berichten te wachten.
f) Kijk wat er op social media staat, een hoop onzin. (tijd om daar wat aan te doen dan!)
Over elk van de excuses kan ik misschien wel een apart artikel schrijven, maar ik wil niet uitgaan van het negatieve. Die frisse wind moet wel ergens vandaan komen.
Zullen we er een uitdaging van maken? Je moet niets, maar er is een verschil tussen iets en niets.
We zitten namelijk allemaal in hetzelfde schuitje. We hebben evenveel tijd. Een account aanmaken is gratis en iedereen heeft een smartphone met een camera. Je kunt vandaag starten. Om van de 0-lijn af te komen kun je ook 1x per maand een bericht plaatsen. Als het maar voldoet aan jouw doel met het gebruik van social media.
Reageren op dit blog? Laat je bericht achter via het formulier. ?